Geografie

a)      Ligging

Bulgarije is gelegen in de Balkan ten westen van de Zwarte Zee. In het noorden ligt Roemenië. In het westen grenst het land aan Servië en Macedonië. Het zuiden van het land grenst aan Griekenland en Turkije. De belangrijkste landroutes van Europa naar het Midden-Oosten doorkruisen Bulgarije.

algemeen1

b)      Klimaat

In het algemeen heeft Bulgarije een gematigd landklimaat met redelijk koele winters en warme zomers. De gemiddelde temperatuur in de winter bedraagt -1° C. In de zomer is het gemiddeld 20° C tot 22° C. In het noorden van het land is het gevoelig kouder dan in het zuiden. Hier kan men spreken van een quasi mediterraan klimaat. De Zwarte Zee beïnvloedt tot op een zekere hoogte het klimaat van het oosten van het land. In het voorjaar zorgt de zee voor verkoeling terwijl in het najaar de temperaturen hier gemiddeld hoger liggen dan in gebieden die verder van de Zwarte Zee zijn gelegen.

Het weer kan erg wisselvallig zijn en binnen Bulgarije zijn er ook vele verschillen waar te nemen. Indien men de weersvoorspellingen wenst te raadplegen, kijkt men daarom best naar de voorspellingen per stad of streek. In de zomer zijn er regelmatig overstromingen ten gevolge van hevige onweersbuien. In de winter kunnen vorst, sneeuw en mist voor heel wat overlast zorgen. Hier moet men zeker rekening mee houden indien men tijdens de wintermaanden met het vliegtuig naar Bulgarije reist.

c)       Regio’s en steden

Bulgarije is een bergachtig gebied. Het Balkangebergte deelt Bulgarije in oost-west richting in tweeën. Het gebergte is ± 600 km lang. De Botew top in Centraal-Bulgarije is de hoogste top in dit gebergte (2376m). Tussen het gebergte en de Donau in het noorden ligt een vruchtbaar plateau. Dit gebied staat bekend als Donau-Bulgarije of het Donau-laagland. In het noordoosten bevinden zich de wouden van Deli Orman en zij vormen de overgang naar de Dobroedzja. Dit is een gebied dat is gelegen tussen de benedenloop van de Donau en de Zwarte Zee. De Donau zelf markeert het grootste deel van de noordelijke grens met Roemenië. In het zuiden van het land ligt het Rodopegebergte. Hier bevinden zich vijftien natuurreservaten. Er zijn vele natuurlijke waterbronnen, rivierkloven en grotten. Tussen het Balkangebergte en het Rodopegebergte is het land vlak. Deze regio wordt de Thracische Laagvlakte genoemd naar het volk dat er in de Oudheid woonde. In het westen bevindt zich het Rilagebergte en het Piringebergte. Het Rilagebergte is het hoogste gebergte van Bulgarije. De hoogste bergtop is de Moesala (2925m).

De Donau, de Iskar, de Maritsa en de Strimon zijn de belangrijkste rivieren. De rivieren in het noorden en oosten van het land monden allen uit in de Zwarte Zee. De Maritsa, de Strimon en hun zijrivieren monden uit in de Egeïsche Zee. Sofia is de hoofdstad van Bulgarije en telt ± 1,2 miljoen inwoners. Deze stad ligt in het westen aan de Iskar rivier en is langs alle kanten omringd door bergen. Plovdiv is de tweede stad van Bulgarije en ligt 150 km ten zuidoosten van Sofia. Boergas en Varna zijn de twee belangrijkste havensteden. Zij zijn gelegen aan de Zwarte Zee.

d)      Economie

Van oudsher is Bulgarije een land waar landbouwactiviteiten centraal stonden. Onder het communistische regime na de Tweede Wereldoorlog kende het land een sterke industrialisering waarbij het planeconomisch model van de Sovjet Unie werd nagevolgd. Vele inwoners van het platteland werden in de steden tewerkgesteld. Bulgarije was één van de leidinggevende landen binnen de COMECON. Deze Raad voor wederzijde economische hulp werd in 1949 opgericht ter bevordering van de economische samenwerking tussen de Sovjet Unie, het voormalige Oost-Duitsland, Polen, het voormalige Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije en Albanië. De buitenlandse handelsbetrekkingen waren bijgevolg voornamelijk gericht op Oost-Europa en de Sovjet Unie. Bij de ineenstorting van het communisme kreeg de Bulgaarse economie dan ook zware klappen. De politieke instabiliteit en het feit dat de bevolking zelf onvoldoende was voorbereid op de nakende economische en sociale veranderingen zorgden ervoor dat de transitieperiode bijzonder moeizaam verliep. Zo daalde de levensstandaard met 40% en deze bereikte pas in 2004 hetzelfde niveau dan voor 1989.

De ingrijpende hervormingen vanaf het midden van de jaren 1990 die werden ondersteund door het IMF en de Wereldbank, stabiliseerden de Bulgaarse economie. De privatisering werd voltooid, het sociale zekerheidsstelsel werd verbeterd en de landbouw- en energiesector werden vernieuwd. De export naar de Europese Unie nam toe en van 1999 tot 2007 maakte Bulgarije deel uit van de Central European Free-Trade Agreement (CEFTA)  Vanaf de jaren 2000 was er sprake van een stabiele groei en in 2007 was Bulgarije er klaar voor om zich bij de Europese Unie aan te sluiten. De crisis van de late jaren 2000 heeft haar sporen nagelaten, maar in het algemeen heeft men in Bulgarije de crisis niet zo hard gevoeld als in de meeste andere landen van de Unie. De lev kan men beschouwen als de meest sterke en stabiele munteenheid in Oost-Europa. De economische activiteiten concentreren zich tegenwoordig hoofdzakelijk op de energiesector, toerisme, transport, ICT, de voedingsindustrie, de farmaceutische sector, textiel en kledij.

e)      Verkeersinfrastructuur

Bulgarije heeft de afgelopen jaren met de hulp van internationale steun een moderne mobiliteitsinfrastructuur uitgebouwd. Sofia Airport is de belangrijkste luchthaven. Deze luchthaven is op ± 10 km van het centrum gelegen. In 2006 werd de luchthaven volledig gerenoveerd en werd de nieuwe passagiersterminal “Terminal 2” in gebruik genomen. “Terminal 1” is sindsdien enkel bestemd voor vrachtvervoer en de low-cost maatschappijen. De nationale luchtvaartmaatschappij Bulgaria Air verzorgt dagelijks rechtstreekse vluchten tussen Sofia en Brussel (B) / Amsterdam (NL). De reisduur is ± 2u40. Via de low-cost maatschappij Wizz Air kan men vanuit Brussels Charleroi (B) /  Eindhoven (NL) naar Sofia vliegen. Echter, deze verbindingen worden niet dagelijks aangeboden. Naast Sofia Airport zijn er nog een aantal regionale luchthavens: Bourgas Airport, Varna Airport en Plovdiv Airport.

 belangrijkste luchthavens

 

Aangezien Bulgarije grenst aan de Zwarte Zee en de Donau telt het land talrijke havens. De belangrijkste havens aan de Zwarte Zee zijn Varna en Bourgas. Rousse, Lom en Vidin zijn de best uitgeruste havens langs de Donau.

verkeersinfrastructuur2

Bulgarije beschikt eveneens over een wijd vertakt spoorwegnet. Sofia, Plovdiv en Gorna Oriahovitsa zijn de knooppunten voor het nationaal en internationaal treinverkeer. “Balgarski darzhavni zheleznitsi” (Bulgarian State Railways) is de nationale spoorwegmaatschappij, maar er zijn ook een aantal private maatschappijen op het spoor actief, zoals DB Schenker Rail Bulgarije. Net zoals in de andere Europese landen, werkt ook Bulgarije aan de uitbouw van een hoge snelheidstreinnet.

spoorwegennetwerk

 

Het wegennetwerk werd de afgelopen jaren gevoelig verbeterd en uitgebreid. Aangezien Bulgarije Midden-Europa verbindt met Turkije zijn er een aantal drukke verkeersaders. In het algemeen worden dezelfde verkeersregels dan in België en Nederland gehanteerd. Om gebruik te kunnen maken van de weginfrastructuur is een vignet verplicht. Deze vignetten zijn te koop bij alle grensovergangen.